-
Sådan laver AI billeder - 07/11/2024
-
AIs historiske udvikling - 06/11/2024
-
Lidt gang i siden her igen - 06/11/2024
-
Didaktiske overvejelser om skift fra quizzer til produktopgaver under et online kursus - 19/04/2021
-
Reminder om hvordan Unitys XR Interaction Toolkit installeres efterår 2020 - 27/09/2020
-
Video: Kom i gang med at programmere i C# del 4 – Løkker - 01/04/2020
-
Video: Kom i gang med at programmere i C# del 3 – Operatorer - 31/03/2020
-
Video: Kom i gang med at programmere i C# del 2 – Klasser, variabler, metoder og objektorienteret programmering - 29/03/2020
-
Video: Kom i gang med at programmere i C# del 1 – Det første konsol program - 16/03/2020
-
Virtual Reality programmering lektion 8 - 01/02/2019
Kurset fandt sted på ErhvervsAkademiet Lillebælts campus. Omkring 100 studerende og undervisere deltog. Siden kurset var for alle, både danske og internationale studerende, blev det afholdt på engelsk, hvilket kan ses i videorne herunder. Jeg har dog oversat den smule noter jeg har lagt op til videoerne her på siden til dansk.
Kursets formål er at give nybegyndere i webpublicering mulighed for at oprette et websted og kende lidt til hvorfor og hvordan når det kommer til design, sikkerhed osv.
Jeg optog lektionen, så deltagerne kan gennemgå det senere.
Lektion 2
Den anden lektion tog over hvor lektion et slap og begyndte med at løse det “problem” der var med at få WordPress til at køre lokalt i første lektion.
Siden jeg havde en eksamen lige op til starten på lektionen havde jeg på forhånd optaget en video, hvori jeg behandlede ovenstående, så jeg havde lidt ekstra tid at løbe på. Dette er den første video herunder.
Derefter var jeg så til stede ved holdet, hvor jeg meget kort introducerede kimen til nogle tanker om farver, fonte og anden design teori. Der blev sluttet af med hvor man finder gode, virus-fri temaer til WordPress. Dette er den anden video.
Jeg fandt et andet program til at optage med, så jeg både kunne optage skærmen og så have video af mig i picture-in-picture. Jeg er rigtig glad for denne måde at gøre det på, da man bedre kan se hvad der gøres på skærmen men stadig se forelæseren – det havde været min oprindelige plan for lektion et også men mit daværende program ville ikke mere, men nu det virker vil resten af lektionerne bliver også optaget på denne måde.
Kilder jeg henviste til under lektionen:
Farve teori
- https://www.colormatters.com/color-and-design/basic-color-theory
- http://www.tigercolor.com/color-lab/color-theory/color-theory-intro.htm
- https://www.smashingmagazine.com/2010/01/color-theory-for-designers-part-1-the-meaning-of-color/
Font theory
- https://webdesign.tutsplus.com/articles/choosing-the-right-font-a-practical-guide-to-typography-on-the-web–webdesign-15
- https://www.smashingmagazine.com/2010/12/what-font-should-i-use-five-principles-for-choosing-and-using-typefaces/
- https://www.noupe.com/essentials/icons-fonts/a-crash-course-in-typography-the-basics-of-type.html
- https://fonts.google.com/ – gigantisk bibliotek af fonte, mange temaer implementerer adgang dertil så man kan vælge fonte
Mobil brug
- https://hostingfacts.com/internet-facts-stats-2016/
- http://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/worldwide
Hvor man finder “sikre” og gode temaer
- https://wordpress.org/themes/ – Det samme ser hvis du vælger “Tilføj nyt” under Temaer i din WordPress install
- https://market.envato.com/ – ekstremt stor markedsplads med ikke kun temaer til CMS’er, men alle former for digitale aktiver